Kurkuma - Účinky, Rizika, Nutriční Informace & Dávkování!

Kurkuma – Účinky, Rizika, Nutriční Informace & Dávkování!

Kurkuma je rostlina, která pochází z Asie a svými prospěšnými účinky se využívá již přes 2 tisíce let. Její zdravotní benefit si oblíbily především Asiaté, ale čím dál více se o ní dozvídáme i my v Evropě.

Kurkuma má schopnost podporovat normální funkci našeho organismu a to zejména pokožky, kloubů a střev. Je to dáno hlavně obsahem kurkuminu, žlutého barviva, které se využívá především ve spojitosti s indickou a asijskou kuchyní. V potravinářství se využívá také jako žluté barvivo s označením E100.

Co je kurkumin

Kurkumin je žluté barvivo obsažené v kurkumě dlouhé (Curcuma longa), oddenkaté vytrvalé bylině z čeledi zázvorovitých (Zingiberaceae). V ájurvédské medicíně se používá již po staletí. Kurkumin je silný antioxidant, který má protizánětlivé a protirakovinné účinky.

Je také známo, že posiluje mozkové funkce a zlepšuje zdraví srdce. Kurkumin se v těle špatně vstřebává, proto se často užívá ve formě doplňků stravy.

Při výběru doplňku stravy je důležité zvolit takový, který byl testován na čistotu a účinnost nezávislou laboratoří třetí strany.

Kurkuma dlouhá

Je česnekovitá rostlina z čeledi gingerovitých (Curcuma longa). Využívá se především oddenek, který je šafránově žlutý a má intenzivní kořenitou chuť.Roste v jižní Asii, pěstuje se ale i v Evropě, zejména ve Francii a Nizozemsku. Odrůda Kurkuma dlouhá pochází z Indie, kde je součástí curry.Kurkuma dlouhá se používá:- jako koření (sušené nebo čerstvé)- v potravinářském průmyslu – do některých typů sýrů, majonézových omáček a dalších- při výrobě likérů- jako barvivo – žlutá a oranžová- jako léčivý prostředek

Léčebné účinky:- snižuje hladinu cukru v krvi- zlepšuje trávení- pomáhá při onemocnění žaludku a střev- podporuje činnost jater- má protizánětlivé účinky- stimuluje imunitní systém

Pozor, kurkuma dlouhá je nesrovnatelně léčivější než kurkuma pižmová (Curcuma zedoaria), která je často mylně považována za kurkumu dlouhou.

Vliv kurkumy na zdraví

Pokud se chceme kurkumy regulovat naše zdraví, měli bychom věnovat pozornost následujícím třem oblastem.

1) Vliv na pokožku

Kurkumin podporuje normální funkci pokožky a to díky svým protizánětlivým a antibakteriálním vlastnostem. Je vhodná zejména pro mastnou a problematickou pleť, ale ocení ji také ti z nás, kteří trpí akné či ekzémy. Kurkumin můžeme využít také jako prevenci proti stárnutí pokožky.

2) Vliv na klouby

Další oblastí, kde se kurkuma uplatní, jsou naše klouby. Opět díky svým protizánětlivým vlastnostem pomáhá snižovat otoky a podporuje normální funkci kloubů. Kurkumin je vhodný zejména pro ty z nás, kteří trpí artritidou či revmatismem.

3) Vliv na střeva

Kurkumin podporuje normální funkci střev a to díky svému antibakteriálnímu účinku. Pomáhá také ke snížení nadýmání a podporuje trávení. Je vhodná zejména pro osoby, které trpí zažívacími potížemi či mají obtíže s trávením.

4) Vliv na srdce a nervový systém

Kurkuma je skvělým prostředkem k udržení duševní rovnováhy a zdravého oběhového systému. Můžete ji přidávat do jídla nebo ji užívat ve formě tablet.Budete rádi, že jste to udělali!

Kurkuma je úžasné koření, které má mnoho zdravotních výhod. Nejenže pomáhá zlepšit duševní rovnováhu, ale také napomáhá správnému fungování oběhového systému a zdravé činnosti srdce. Kurkumu můžete do svého jídelníčku zařadit tak, že ji budete konzumovat syrovou, sušenou nebo ve formě tablet. Ať už ji užíváte jakkoli, zařazení kurkumy do každodenního režimu jistě zlepší vaše celkové zdraví a pohodu!

5) Antioxidační benefity

Antioxidační kapsle jsou skvělým způsobem, jak získat vysokou dávku antioxidantů. Pomáhají chránit vaše tělo před účinky volných radikálů a také pomáhají předcházet oslabení vaší imunity.

6) Vliv na dýchací systém

Zdraví dýchacího systému i pokožky je důležité a používání kurkumy může podpořit jejich správnou funkci. Kurkuma se v Indii již po staletí používá k přípravě domácích masek na mastnou pleť a pomáhá také čistit naši pleť zevnitř. Přidání kurkumy do jídelníčku je skvělým způsobem, jak zlepšit stav pokožky, a je to snadné díky receptům, jako je kurkumové mléko.Zkuste to ještě dnes!

Tak co říkáte? Vyzkoušíte kurkumu a její účinky na vlastní kůži? Dejte nám vědět, jak se Vám dařilo!

Dávkování

Vzhledem k tomu, že je kurkuma velice účinná rostlina, měli bychom ji užívat ve správných dávkách, abychom neohrozili své zdraví. Doporučená denní dávka je 3 gramy a kurkumu bychom neměli užívat déle než po dobu 3 měsíců. Kurkuma se prodává ve formě prášku, ale také jako čerstvý oddenek, který si můžeme nakrájet a přidat třeba do salátu.

Jak dlouho užívat kurkumu

Někteří lidé doporučují užívat ji 3 měsíce, jiní říkají, že se má užívat 6-8 týdnů. Neexistuje jedna jednoznačná odpověď, protože doba, po kterou byste ji měli užívat, závisí na vašich individuálních okolnostech.

Obecně však platí, že dlouhodobé užívání kurkumy je prospěšnější než užívání kratší. Pokud máte obavy, jak dlouho kurkumu užívat, poraďte se se svým lékařem nebo kvalifikovaným zdravotníkem.

Kurkuma je koření, které se v Indii používá již po staletí. Její účinná látka, kurkumin, má mnoho zdraví prospěšných účinků. Kurkuma se nejčastěji užívá ve formě doplňků stravy a doporučené dávkování závisí na důvodu užívání.

Jak správně užívat kurkumu?

Kurkuma je koření, které má mnoho zdraví prospěšných účinků. Může se používat při vaření nebo jako doplněk stravy. Konzumace kurkumy je v malém množství bezpečná, ale je důležité ji používat správně, aby se předešlo vedlejším účinkům.

Zde je několik tipů, jak kurkumu správně používat:

Začněte s malou dávkou a postupně ji zvyšujte podle snášenlivosti.

Doplňky stravy s kurkumou by se měly užívat s jídlem.

Kurkuma se může vzájemně ovlivňovat s některými léky, proto je důležité, abyste se před jejím užíváním poradili se zdravotníkem, pokud užíváte nějaké léky.

Kurkumu neužívejte, pokud jste těhotná nebo kojíte. Dodržování těchto rad vám pomůže užívat kurkumu bezpečně a účinně.

Jak zlepšit vstřebání?

Kurkuma by se měla užívat s jídlem. Kurkuminoidy se totiž ze střev špatně vstřebávají a je třeba je užívat s tukem, aby se zvýšila absorpce. Kurkuminoidy jsou také lépe biologicky dostupné, pokud se užívají s černým pepřem (Piper nigrum). Piperin, účinná látka černého pepře, inhibuje enzym, který rozkládá kurkuminoidy.

Dávkování kurkuminu

Kurkuminové doplňky se obvykle užívají v dávkách 400-600 mg denně. K dosažení léčebných účinků mohou být zapotřebí vyšší dávky.

Kurkumin je obecně bezpečný a dobře snášený. Nejčastějšími nežádoucími účinky jsou gastrointestinální potíže, jako je průjem, nevolnost a plynatost. Kurkumin může u některých lidí také způsobit kožní vyrážky.

Pokud zvažujete užívání kurkuminu v podobě doplňků stravy, poraďte se nejprve se svým lékařem, zda jsou pro vás vhodné.

Jak pít kurkumu

Abyste z kurkumy vytěžili co nejvíce, je důležité ji konzumovat způsobem, který umožní uvolnění jejích účinných látek.

Zde je 5 způsobů, jak kurkumu pít:

  1. Přidejte si kurkumu do ranní kávy nebo čaje. Je to skvělý způsob, jak začít den s dávkou antioxidantů a protizánětlivých látek.
  2. Připravte si kurkumové latté. Smíchejte 1 šálek neslazeného mandlového mléka, 1/2 čajové lžičky mleté kurkumy, 1/4 čajové lžičky mletého zázvoru a med nebo stévii podle chuti v mixéru a rozmixujte dohladka.
  3. Namíchejte si dávku kurkumového toniku. V mixéru smíchejte 1 šálek vody, 1/2 palce čerstvého kořene zázvoru (oloupaného a nakrájeného na plátky), 1/4 lžičky mletého černého pepře, 2 lžičky medu a 1/2 lžičky mleté kurkumy a rozmixujte dohladka. Tento tonik pijte jednou až dvakrát denně.
  4. Popíjejte kurkumový čaj. 1 čajovou lžičku mleté kurkumy spařte 10 minut 1 šálkem vroucí vody. Podle chuti můžete přidat trochu medu nebo mléka.
  5. Kurkumu používejte při vaření. Je to skvělý způsob, jak jídlu dodat chuť a výživné látky. Zkuste ji přidat do kari, smažených pokrmů, polévek a dušených jídel.

Jak často pít kurkumu

Kurkuma je oblíbené koření, které má mnoho zdraví prospěšných účinků. Jak často byste ji měli pít, abyste z ní měli co největší užitek?

Existuje mnoho různých názorů na to, jak často kurkumu pít. Někteří lidé doporučují pít ji každý den, jiní tvrdí, že stačí pít ji několikrát týdně.

Jaký je tedy nejlepší způsob pití kurkumy? Existuje mnoho různých způsobů, jak si toto úžasné koření vychutnat, včetně přidávání do jídla, vaření čaje nebo užívání jako doplňku stravy.

Nakonec nejlepší způsob pití kurkumy závisí na vašich individuálních potřebách a preferencích. Pokud hledáte co nejvíce zdravotních přínosů, může být nejlepší volbou její každodenní pití. Pokud však zjistíte, že je pro vás každodenní pití kurkumy příliš náročné, zkuste ji místo toho pít několikrát týdně.

Nutriční hodnoty kurkumy

Kurkuma je bohatá na vitamíny a minerály, které jsou důležité pro zdraví. Vynikající zdroj vlákniny, sacharidů, tuků a bílkovin.

Tento kořen má mnoho užitečných látek pro zdraví, které jsou důležité pro správné fungování těla. Mezi tyto látky patří vitamíny, minerály a rostlinné steroly. Kurkuma je bohatým zdrojem antioxidantů, které pomáhají chránit tělo před volnými radikály. Antioxidanty pomáhají také zpomalit stárnutí buněk a chránit je před poškozením.

100 g práškového koření kurkumy zhruba obsahuje tyto složky:

Makronutrienty

  • sacharidy – 64,9 g
  • vláknina – 21,1 g
  • tuky – 9,9 g
  • omega-3 mastné kyseliny – 482 mg
  • omega-6 mastné kyseliny – 1694 mg
  • bílkoviny – 7,8 g

Vitamíny

  • vitamín C – 25,9 mg
  • vitamín E – 3,1 mg
  • vitamín K – 13,4 mcg
  • thiamin – 0,2 mg
  • riboflavin – 0,2 mg

Minerály

  • vápník – 183 mg
  • železo – 41,4 mg
  • hořčík – 193 mg
  • fosfor – 268 g
  • draslík – 2525 mg

Nežádoucí účinky kurkumy

Kurkuma je obecně považována za bezpečnou, může však vyvolat alergii. Zejména ve vysokých dávkách nebo při dlouhodobém užívání může způsobit nevolnost, otravu jater a průjem. Ve vysokých dávkách představuje také riziko vzniku vředů a při aplikaci na kůži její podráždění.

Většina lidí může kurkumu užívat bezpečně. Existuje však několik možných nežádoucích účinků, na které je třeba dávat pozor.

Mezi ně patří např:

  • Žaludeční nevolnost
  • Průjem
  • Podráždění kůže
  • Alergické reakce
  • kožní vyrážky

Pokud se u vás vyskytne některý z těchto nežádoucích účinků, přestaňte přípravek užívat a poraďte se se svým lékařem. Celkově je užívání kurkumy pro většinu lidí bezpečné. Poraďte se se svým lékařem, pokudmáte nějaké obavy.

Kdo by kurkumu užívat neměl?

Lidé trpící žlučovými kameny

Pokud máte žlučové kameny, buďte při užívání kurkumy opatrní a nejprve se poraďte s lékařem.

Lidé se zdravotními problémy

Pokud vás trápí onemocnění žlučníku, ledvin, poruchy krvácení nebo imunity, poraďte se před užíváním kurkumy s lékařem.

Kojenci a malé děti

Pro kojence a malé děti není doporučeno užívat kurkumu. Pokud ji chcete podávat, nejprve se poraďte s lékařem.

Těhotné a kojící ženy

Pokud jste těhotná či kojíte, neužívejte kurkumu.

Osoby s atopickým ekzémem

Pokud trpíte atopickým ekzémem, je užívání kurkumy kontraindikováno.

Osoby s von Willebrandovou chorobou

Pokud trpíte von Willebrandovou chorobou, poraďte se před užitím kurkumy s lékařem.

Starší osoby

Ve starším věku byste měli být při užívání kurkumy opatrní. Pokud trpíte nějakou chorobou nebo užíváte léky, poraďte se s lékařem.

Kontraindikace

Pokud trpíte jaterními, žaludečními či ledvinovými chorobami, krvácivými chorobami nebo imunitním systémem, kurkuma není pro vás vhodná. Dále byste ji neměli užívat, pokud trpíte alergií na koření, astmatem nebo ekzémem. Kurkuma by rovněž neměla být užívána těhotnými a kojícími ženami. Pokud jste starší osoba nebo trpíte nějakou chorobou, poraďte se s lékařem.

Pozor na podvodníky

Při nákupu kurkumy dávejte pozor na podvodníky. Prodávají ji často v nevyhovujících obalech a nepoužitelných formách. Kurkuma by se prodávat neměla ve formě prášku, tablet nebo sirupu. Vždy si před nákupem ověřte složení a kvalitu výrobku.

Jak si vybrat renomovaný doplněk stravy s kurkuminem?

Při výběru doplňku stravy s kurkuminem je důležité vybrat takový, který byl testován na čistotu a účinnost nezávislou laboratoří třetí strany. Doplněk stravy by také neměl obsahovat kontaminující látkya mají stálé množství kurkuminoidů.

Kurkuma a ajurvéda

Kurkuma je jedním ze základních koření Indie a tradiční lékařské vědy ajurvédy. Říká se mu haldi nebo haridra. Využívá se například k tomu, aby udržel balanc mezi všemi třemi dóšami, tedy energiemi Vata, Pitta a Kapha, které jsou-li v rovnováze, jsme jednoduše řečeno zdraví.Zvláště příznivý účinek má dle ajurvédy pak na tělní tekutiny jako je krev, krevní plazma a celý oběhový systém.

Dokáže jej totiž prý díky své nahořkle pikantní chuti rozproudit. Tím se roznítí vnitřní oheň (agni), jež jednak tělu zajistí příval nové energie a zároveň spálí veškeré jedy v něm. V ajurvédě je oblíbené nejen pro svou chuť, ale i pro svou schopnost posilovat imunitní systém. Kurkumin, který je hlavní složkou kurkumy, totiž podporuje tvorbu bílých krvinek a protilátek.

Pozitivně ovlivňuje trávení i metabolismus tuků a cukrů. Je prevencí proti onemocněním jater, žaludku a střev, ale i ledvin a močových cest. Pomáhá při artritidě a dalších nemocech kloubů.

Často Kladené Otázky

Mohu si kurkumu vypěstovat doma?

Kolik vypít za den kurkumy?

Optimální denní dávka kurkuminu je 500 mg. Denní dávku lze rozdělit do 3 dávek po 150 – 200 mg.

Kurkumin se bohužel špatně vstřebává, proto bychom ho měli konzumovat s potravinami obsahujícími mastné kyseliny (např. olivový olej, máslo, avocado, atd.), nebo jsme-li na dietě, doporučuje se kurkumin konzumovat s bílkovinami (např. maso, vejce, atd.).

Když užíváte kurkuminu v tabletkové formě, je lepší zvolit si produkt s přidaným piperinem, který podporuje vstřebávání kurkuminu.

Pozor na předávkování! Denní dávka by neměla přesáhnout 1 gram, protože to může způsobit žaludeční potíže, průjem nebo dokonce zvracení.

Na co je dobrá kurkuma?

Kurkuma je bohatá na vitamín C, E, B6, železo a mangan. Dále obsahuje vlákninu, hořčík, draslík a fosfor.

Pomáhá při:

  • zánětlivých chorobách (dna, artritida),
  • bolestech svalů nebo kloubů (revmatismus),
  • virusových chorobách (angína, nachlazení),
  • problémech s trávením.

Jak užívat kurkumu proti zánětu?

Kurkuma je často předepisována v ajurvédské medicíně jako velmi účinný pomocník proti zánětům a bolestem. Doporučuje se užívat ji v dávce dvou zarovnaných čajových lžiček prášku zamíchaného s kokosovým mlékem a podávaného dvakrát denně. Kurkuma má silné protizánětlivé účinky a může pomoci snížit bolest, otok a zarudnutí v místě zánětu. Pomáhá také zmírnit stres a podporovat imunitní systém.

Co obsahuje Curcumin?

Kurkuminoidy jsou účinné látky v kurkumě. Nejznámějším kurkuminoidem je kurkumin, který tvoří 3-5 % celkového obsahu kurkuminoidů. Kurkumin je zodpovědný za žlutou barvu kurkumy a má nejvíce důkazů o prospěšnosti pro zdraví. Mezi další kurkuminoidy patří demethoxykurkumin a bisdemethoxykurkumin, které tvoří 2-4 %, resp. 0,5-2 % celkového obsahu kurkuminoidů. Všechny tři kurkuminoidy mají podobnou strukturu a vlastnosti, ale liší se úrovní biologické dostupnosti.

Jak Sušit kurkumu?

Kurkumu lze koupit čerstvou, v prášku nebo v kapslích. Čerstvý kořen kurkumy má nejvyšší koncentraci kurkuminoidů. Je to však také nejméně vhodná forma k použití. Sušená a prášková kurkuma se častěji používá při vaření. Kurkuminoidy nejsou rozpustné ve vodě, takže se během sušení neztrácejí. K dispozici jsou také kapsle obsahující kurkumový prášek, které představují pohodlný způsob užívání kurkumy jako doplňku stravy.

Doporučená dávka kurkumy se liší v závislosti na formě, ve které ji užíváte, a na důvodu užívání. Vždy je nejlepší začít s nižší dávkou a postupně ji zvyšovat podle vaší tolerance.

Jak vypadá kurkuma?

Kurkuma je žlutooranžový prášek, který se získává z rostliny Curcuma longa. Má ostrou, mírně nahořklou chuť a používá se jako koření v mnoha asijských pokrmech. Kurkumu lze užívat také jako doplněk stravy, který je k dispozici v kapslích, tabletách nebo tekutinách.

Jak dlouho kvete kurkuma?

Kurkuma kvete přibližně 10-12 týdnů. Rostlina dorůstá výšky 1-1,5 m a vytváří žluté květy.

Kdy Přesadit kurkumu?

Kurkuma je tropická rostlina a nejlépe se jí daří v teple. Lze ji pěstovat celoročně v oblastech, kde se teplota drží nad 15 °C. Pokud ve vaší oblasti panují mrazivé teploty, budete muset kurkumu každé jaro přesadit.

Chcete-li si zajistit nepřetržitý přísun čerstvé kurkumy, je nejlepší přesazovat ji každých 4-6 týdnů. To vám také poskytne příležitost vyzkoušet různé odrůdy byliny.

Sklizeň kurkumy

Kurkumu můžete začít sklízet poté, co rostlina roste přibližně 6 měsíců. Ideální doba pro sklizeň je, když listy začnou žloutnout. Listy stříhejte těsně u země ostrými zahradnickými nůžkami.

Jak se množí kurkuma?

Kurkuma se rozmnožuje oddenky (podzemními stonky rostliny). Kurkumu rozmnožíte tak, že opatrně vykopete část oddenku. Ujistěte se, že každá část má alespoň 2-3 „uzly“ nebo hrbolky. Z nich vyrůstají nové kořeny a výhonky.

Oddenky zasaďte do květináčů naplněných dobře propustnou směsí. Dobře je zalévejte a umístěte je na teplé a slunné místo. Půdu udržujte vlhkou, ale ne přemokřenou.

Nové výhony se objeví za 6-8 týdnů. Jakmile se objeví, můžete mladé rostliny přesadit do větších květináčů nebo na zahradní záhon.

Jak se používá čerstvá kurkuma?

Kurkumu lze použít v mnoha receptech, které vyžadují čerstvý zázvor. Lze ji také odšťavňovat nebo přidávat do koktejlů. Čerstvá kurkuma má o něco sladší chuť než sušené koření.

Při přidávání čerstvé kurkumy do receptů ji zpočátku používejte střídmě, protože její chuť může být poměrně silná. Pokud chcete výraznější chuť, můžete jí později vždy přidat více.

Poznámka: Pokud jste kurkumu ještě nikdy nepoužívali, začněte s malým množstvím, protože u některých lidí může způsobit žaludeční potíže.

Jak se užívá Golden kurkuma?

Zlatou kurkumu lze použít do všech receptů, které vyžadují čerstvý zázvor. Lze ji také odšťavňovat nebo přidávat do koktejlů. Zlatá kurkuma má o něco sladší chuť než sušené koření.

Při přidávání zlaté kurkumy do receptů ji zpočátku používejte střídmě, protože její chuť může být poměrně silná. Pokud chcete výraznější chuť, můžete jí později vždy přidat více.

Poznámka: Pokud jste kurkumu ještě nikdy nepoužívali, začněte s malým množstvím, protože u některých lidí může způsobit žaludeční potíže.

Může se kurkuma užívat na lačno?

Kurkuma se nejlépe užívá s jídlem. Je to proto, že se jedná o sloučeninu rozpustnou v tucích, a aby se správně vstřebala do těla, musí být kombinována s tuky.

Kapsle kurkumy můžete užívat s jídlem nebo se sklenicí mléka. Pokud užíváte kurkumu pro léčebné účely, je nejlepší se před zahájením jakéhokoli doplňkového režimu poradit s lékařem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.