Co Nejíst Při Artróze & 10 Potravin, Které Vám Naopak Pomohou!

Co Nejíst Při Artróze & 10 Potravin, Které Vám Naopak Pomohou!

Pokud chcete chránit své klouby před vznikem osteoartrózy, je důležité dodržovat zdravou stravu. Konzumace výživných potravin vám pomůže udržet svaly a kosti silné, což může snížit riziko vzniku tohoto onemocnění. Dbejte proto na to, abyste do svého jídelníčku zařadili dostatek ovoce, zeleniny a bílkovin. Měli byste se také snažit zůstat aktivní, protože cvičení může pomoci udržet vaše klouby zdravé.

OA neboli artritida je nejčastějším onemocněním kloubů. Postihuje přibližně 12 % populace, což znamená, že se s ní někdy v životě setká každý osmý člověk. Toto onemocnění je způsobeno opotřebovanou a zdrsněnou chrupavkou, což vede k tření kostí o sebe a způsobuje bolest. Kost ležící pod chrupavkou se snaží kloub v poškozených místech opravit, v důsledku čehož dochází k jejímu přerůstání a vzniku kostních výrůstků – osteofytů. Někdy se v kloubu hromadí tekutina a způsobuje jeho otok.

Potraviny, kterým se vyhnout, pokud máte artritidu

Pokud trpíte artritidou, víte, že toto onemocnění může ztěžovat každodenní činnosti. Možná ale nevíte, že jídlo, které jíte, může artritidě buď pomáhat, nebo ji naopak brzdit. Abyste z léčby vytěžili co nejvíce, je důležité vědět, kterým potravinám se vyhnout 

1. Zpracované maso

Zpracované maso má vysoký obsah nasycených tuků a sodíku, které mohou artritidu zhoršovat. Kromě toho zpracované maso často obsahuje zánětlivé konzervační látky, jako jsou dusičnany a dusitany. Tyto konzervační látky mohou u lidí s artritidou podporovat zánět. Pokud se chystáte jíst maso, volte raději libové zdroje bílkovin, například grilované kuře nebo ryby. Vyhněte se zpracovanému masu, jako je slanina, klobásy, párky v rohlíku a lunchmeaty.

2. Rafinované sacharidy 

Rafinované sacharidy mají vysoký glykemický index (GI). GI udává, jak rychle se po konzumaci určité potraviny zvýší hladina cukru v krvi. Potraviny s vysokým GI mohou u některých lidí vyvolat zánět a zhoršit příznaky artritidy. Mezi příklady rafinovaných sacharidů patří bílý chléb, bílá rýže, pečivo a sladké cereálie. Místo nich volte komplexní sacharidy, například celozrnné pečivo a hnědou rýži. Tyto potraviny mají nižší GI a nevyvolávají zánět.

3. Alkohol 

Pití alkoholu může vést k dehydrataci, která může zhoršit bolest kloubů. Kromě toho může alkohol interagovat s některými léky používanými k léčbě příznaků artritidy. Pokud se rozhodnete pít alkohol, dělejte to s mírou. Pro ženy to znamená, že nesmí vypít více než jeden alkoholický nápoj denně. U mužů to znamená maximálně dva denně 

10 druhů ovoce a koření, které zmírňují bolesti při artritidě

I když na artritidu neexistuje lék, existují potraviny, které mohou pomoci zmírnit její příznaky. Zde je 10 druhů ovoce a koření, u kterých byla prokázána účinnost při snižování bolesti při artritidě.

1. Zázvor 

Zázvor je oblíbené koření, které se již po staletí používá k léčbě různých onemocnění. Obsahuje sloučeniny zvané gingeroly a shogaoly, které mají protizánětlivé a bolest tišící účinky. Tyto sloučeniny blokují tvorbu látek, které přispívají k zánětům. Studie prokázaly, že zázvor může být při zmírňování bolesti při artritidě stejně účinný jako nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID) 

2. Kurkumin 

Kurkumin je účinná sloučenina kurkumy, žlutého koření běžně používaného v indické kuchyni. Kurkumin má vynikající protizánětlivé vlastnosti a dokáže blokovat produkci zánětlivých látek. Studie na pacientech s revmatoidní artritidou zjistila, že u těch, kteří užívali kurkuminové doplňky stravy, se snížila bolest a ranní ztuhlost 

3. Trpké třešně 

Třešně jsou bohatým zdrojem antioxidantů, včetně antokyanů. Tyto sloučeniny bojují proti oxidačnímu stresu, který přispívá k rozvoji chronických onemocnění, jako je artritida. Studie prokázaly, že doplňování třešní může snížit bolest a zlepšit fyzické funkce u lidí s osteoartrózou 

4. Boswellia 

Boswellia je bylinný extrakt, který pochází z pryskyřice stromů Boswellia serrata. Má protizánětlivé účinky a dokáže potlačit tvorbu zánětlivých látek. Studie na pacientech s osteoartrózou zjistila, že u těch, kteří užívali extrakt z boswellie, došlo k výraznému snížení bolesti a ztuhlosti ve srovnání s těmi, kteří užívali placebo 

5. Omega-3 mastné kyseliny 

Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí v rybím tuku a některých rostlinných olejích. Mají protizánětlivé účinky a mohou pomoci snížit bolest a ztuhlost kloubů spojenou s artritidou. Studie na lidech s osteoartrózou zjistila, že u těch, kteří užívali doplňky stravy s omega-3, došlo k výraznému zlepšení bolesti a fyzické funkce ve srovnání s těmi, kteří je neužívali 

6. Tanacetum parthenium 

Tanacetum parthenium, známé také jako horečka, je kvetoucí rostlina, která se po staletí používá k léčbě různých potíží, včetně bolestí hlavy, migrén, závratí a zažívacích potíží. Obsahuje sloučeniny zvané seskviterpenové laktony, které mají silné protizánětlivé účinky. Studie na pacientech s revmatoidní artritidou zjistila, že u těch, kteří užívali extrakt z feverfew, došlo k výraznému snížení bolesti ve srovnání s těmi, kteří užívali placebo 

7. Česnek 

Česnek je oblíbenou přísadou používanou v kuchyni po celém světě . Obsahuje sloučeniny obsahující síru , jako jsou diallylsulfidy , které mají antioxidační , protizánětlivé a imunomodulační účinky . Studie na krysách s artritidou zjistila, že u těch, kterým byl podáván česnekový extrakt, došlo k výraznému snížení zánětu ve srovnání s těmi, kterým podáván nebyl .

8. Kapsaicin

Kapsaicin je sloučenina obsažená v chilli papričkách, která jim dodává charakteristickou pálivost . Působí tak, že zasahuje do substance P , neurotransmiteru, který se podílí na přenosu signálů bolesti do mozku . Studie na pacientech s osteoartrózou zjistila, že u těch, kteří si na postižené klouby aplikovali kapsaicinový krém, došlo k výraznému zlepšení úlevy od bolesti ve srovnání s těmi, kteří jej nepoužívali .

9. Ananas

Ananasy obsahují bromelain , komplex enzymů s proteolytickou aktivitou, který může pomoci v boji proti zánětu . Bylo prokázáno, že bromelain snižuje zánět , otok , modřiny a dobu hojení po operaci nebo úrazu . Studie na potkanech s artritidou zjistila, že u těch, kterým byl podáván bromelain, se výrazně snížil zánět a poškození kloubů ve srovnání s těmi, kterým podáván nebyl.

10. Hrozny

Hrozny jsou bohatým zdrojem antioxidantů , včetně flavonoidů, jako jeresveratro a kvercetin . Tyto sloučeniny inhibují tvorbu prozánětlivých látek a podporují opravu a růst buněk. studie na ovocných muškách zjistila, že u těch, kterým byly podávány doplňky s resveratrolem, došlo ke snížení zánětu a prodloužení délky života ve srovnání s těmi, kteří je neužívali.  Závěr : Pokud trpíte bolestmi při artritidě, může zařazení některých nebo všech těchto druhů ovoce a koření do vašeho jídelníčku pomoci zmírnit vaše příznaky. Je však důležité udržovat vyváženou stravu a před provedením jakýchkoli zásadních změn ve stravě nebo užíváním jakýchkoli doplňků stravy se poradit se svým lékařem.

Závěr 

Potraviny, které jíte, mohou buď pomoci, nebo ztížit váš plán léčby artritidy. Zpracované maso, rafinované sacharidy a alkohol mohou zhoršit příznaky artritidy a vyvolat zánět. Chcete-li z léčebného plánu vytěžit co nejvíce, vyhněte se těmto spouštěčům a zaměřte se raději na konzumaci libových bílkovin a komplexních sacharidů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Share via
Send this to a friend