Osgood-Schlatterova Nemoc: 9 Rad, Jak Se Zbavit Bolesti Pod Kolenem!

Co znamená bolest pod kolenem? Osgoodova-Schlatterova choroba je časté onemocnění, které se vyskytuje u rostoucích dětí a dospívajících. Vyznačuje se bolestí pod kolenem, obvykle v oblasti, kde se patelární šlacha upíná k holenní kosti. Onemocnění se častěji vyskytuje u chlapců než u dívek a je zvláště časté u sportovců.

Co je Osgood-Schlatterova nemoc?

Morbus Osgood-Schlatterova choroba je nekomplikovaná a u většiny pacientů se upraví s dokončením kostního zrání. Bolest se obvykle vyskytuje pod kolenem a někdy může být oteklá. Bolest má tendenci se zhoršovat při fyzické aktivitě, ale často přetrvává i v klidu.

Prognóza tohoto onemocnění je vynikající! Při správném dodržování léčebných opatření a vhodně zvolené terapii pacienti obvykle zaznamenají odstranění obtíží během několika měsíců. U méně než 10 % pacientů mohou obtíže přetrvávat i 1-2 roky po ukončení osifikace tibiální tuberozity.

Příznaky

Osgood-Schlatterova choroba je onemocnění, které postihuje především mladé sportovce. Je charakterizována bolestí a otokem v místě úponu čtyřhlavého stehenního svalu na holenní kost. Bolest se obvykle zhoršuje při fyzických aktivitách, jako je běh, skoky, jízda na kole nebo chůze do schodů a ze schodů. Bolest může způsobit i dotyk v oblasti holenní kosti.

Diagnóza

Osgood-Schlatterova choroba se diagnostikuje především na základě typických příznaků (bolest, otok, zarudnutí a teplo) v oblasti kolem čéšky. Radiologické vyšetření není vždy nutné, ale může být provedeno k vyloučení jiných příčin. Na radiologickém snímku kolene postiženého Osgood-Schlatterovou chorobou můžete vidět prominenci tuberozity kosti holenní, volný úlomek kosti holenní nebo kalcifikaci (odvápnění) šlachy čtyřhlavého stehenního svalu.

Příčiny

Pokud jste aktivní dospívající, mohou být vaše šlachy přetížené. Často je to způsobeno rychlým růstem, který mnoho dětí v těchto letech zažívá. Vzniklý zánět může způsobovat bolesti kolen. To je zvláště časté u dětí, které se věnují fyzicky náročnějším sportům, jako je fotbal, basketbal nebo tenis. V těchto případech dochází nejčastěji ke svalové nerovnováze.

Léčba

Co mám dělat když mě bolí koleno? Zde je 9 účinných rad, které vám zaručeně pomohou:

1. Klid

Pro vyléčení osgood schlatterovi choroby je důležité dopřát kolenu klidovým režim a omezit fyzickou aktivitu zatěžující postižené koleno. Pro mladé sportovce, kteří jsou zvyklí být aktivní, to může být obtížné.

V některých případech je vhodné používat ortézu nebo dlahu, aby se koleno nepohybovalo.

2. Led

Ke snížení bolesti a otoku lze použít led. Led přikládejte několikrát denně po dobu 20 minut.

3. Cvičení a stretching

Po ústupu bolesti a otoku je důležité začít opět cvičit, aby se příznaky nevrátily. Zvláště užitečná jsou cvičení, která protahují a posilují svaly kolem kolene. Může být doporučena fyzikální terapie.

Cviky pro posílení svalů kolem kolen:

Kromě cvičení, je důležité protahovat důkladně hamstringy a kvadricepsy.

Jak protáhnout hamstringy:

Jak Protáhnout kvadricepsy:

4. Magnetoterapie

Magnetická terapie se ukázala jako účinná při léčbě Osgoodovy Schlatterovy choroby. Magnety pomáhají snižovat zánět a bolest.

5. Terapie rázovou vlnou

Rázová vlna je nová léčba, která se ukazuje jako slibná při léčbě Osgoodovy Schlatterovy choroby. Rázové vlny pomáhají stimulovat hojení a snižovat bolest.

6. Léky

Pokud je bolest silná, lze užít volně prodejné léky, jako je ibuprofen nebo paracetamol, které uleví od bolesti.

7. Operace

V některých případech může být nutný chirurgický zákrok k odstranění uvolněného úlomku kosti nebo k uvolnění šlachy čtyřhlavého svalu stehenního. Tento zákrok je však vzácný a provádí se pouze v případě, že ostatní léčebná opatření selhala.

8. Komprese

Ke snížení otoku přispěje nošení elastické bandáže nebo kolenního návleku přes postižený kloub.

Popřípadě můžete použít kineziotejpy.

9. Elevace

Když sedíte nebo ležíte, zvedněte postiženou nohu, abyste snížili otok.

Prevence

Existuje několik věcí, které můžete udělat pro prevenci Osgoodovy Schlatterovy choroby:

  1. Před cvičením se řádně zahřejte
  2. Pravidelně protahujte svaly
  3. oste správnou obuv
  4. Necvičte tak, abyste cítili bolest
  5. Přestaňte cvičit, pokud pocítíte bolest kolene
  6. Řiďte se radami trenéra nebo fyzioterapeuta
  7. Pokud máte nějaké rizikové faktory Osgoodovy Schlatterovy choroby, jako je nadváha nebo ploché nohy, poraďte se se svým lékařem, jak můžete riziko snížit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.